Soms werken we aan projecten met een extra vleugje magie. ✨ Dat was zeker het geval bij de Advent Campagne van Rituals, een toonaangevend Nederlands cosmeticabedrijf met wereldwijd meer dan 900 winkels.
The Ritual of Advent is de beroemde adventskalender van Rituals. Deze giftkalender telt samen met klanten de dagen van de maand december af, tot aan Kerst. Om van deze kalender een unieke ervaring te maken, gaf Rituals ons de uitdaging: ‘Creëer een interactieve ervaring, die (potentiële) klanten betrekt én onderdompelt in het ritueel van de adventskalender.’ Dus gingen we aan de slag met een avontuur dat verder ging dan alleen het openen van vakjes.
Het doel van deze interactieve ervaring was drieledig. Lees met ons mee. 👇
En dat zijn nu precies de soort doelen en uitdagingen waar we bij LiveWall maar al te graag onze tanden in zetten.
Het concept en de uitvoering van deze campagne, lees je hieronder verder.
We beginnen bij het begin. De fysieke adventskalender van Rituals is vormgegeven als een kerstdorp. Om een interactieve, digitale doorvertaling te maken van deze fysieke kalender, hebben we een digitaal 3D dorp ontwikkeld. Met gebruik van scrollytelling, een mix van storytelling en scrollen, kunnen gebruikers zich door het digitale kerstdorp van Rituals heen bewegen. In het dorp bevinden zich genummerde huisjes. Eén voor elke dag van de maand december; net zoals in de fysieke adventskalender. Eenmaal binnen in het huis, kunnen gebruikers een minigame spelen. Aan het einde van de maand, laten gebruikers hun e-mailadres achter en maken ze kans om de adventskalender te winnen.
Om de campagne uit te rollen is gebruikgemaakt van e-mailmarketing, social media, interactieve banners, en een TV-commercial. Deze aanpak heeft gezorgd voor een groot bereik, nieuwsgierigheid en versterking van de de merkbeleving.
Ook over de resultaten kunnen we naar huis (of naar een kersthuisje) schrijven. De campagne heeft ruim 2 miljoen views en 430.000 gebruikers gegenereerd. Daarnaast is de gemiddelde engagement-time 4.5 minuut!
Ruim 75% van de gebruikers hebben één of meerdere levels gespeeld en zo’n 188.000 gebruikers hebben zich na het spelen van de game geregistreerd. Die cijfers weerspiegelen de effectiviteit van deze campagne. Maar óók laten ze zien dat een merk zich met een flinke portie creativiteit en innoverende technieken écht kan onderscheiden.
De Rituals Advent of Advent is een magisch succes.