Het vieren van je 104e verjaardag doe je niet zomaar. Daarom slaat KLM, ‘s werelds oudste luchtvaartmaatschappij, met LiveWall de handen ineen. Want hoe kun je je verjaardag vieren én tegelijkertijd de band met klanten versterken? Voor het antwoord op die vraag ontwikkelt LiveWall voor KLM de AirFiësta campagne.
Benieuwd hoe dat er precies uit ziet? Lees snel verder!
Deze campagne streeft ernaar om de 104e verjaardag van KLM om te zetten in een ongeëvenaarde digitale beleving, waarbij jaarlijks de relatie met klanten wordt gevierd en de positieve perceptie van het merk wordt verhoogd.
In het kader van deze verjaardag introduceren LiveWall en KLM de 'AirFiësta'-campagne, waarin klanten samen de mijlpaal vieren. Een hoogtepunt van de viering is de jaarlijkse introductie van een Delfts Blauw huisje, een traditie die naadloos is verweven met het campagneconcept en de interactieve game.
Binnen de game, bestaande uit vier levels, kunnen spelers party essentials verzamelen. Waaronder natuurlijk de Delfts Blauwe huisjes van KLM. De campagne streeft naast het boosten van klantloyaliteit ook naar een hogere time on site en groei in page views.
De kernambities van de campagne omvatten:
De AirFiësta campagne zet spelers aan het stuur als piloten die vliegtuigen veilig laten landen, in een game met vier levels vol party essentials die binnen 104 seconden verzameld moeten worden.
Om engagement en loyaliteit te stimuleren, biedt KLM kortingscodes aan het einde van de game, exclusief voor spelers die alle levels uitspelen. Dit verhoogt de motivatie en behoudt de exclusiviteit van de aanbiedingen.
De game is toegankelijk via een subpagina op de KLM website en is speelbaar op zowel mobiel als desktop zonder download, wat de drempel voor deelname verlaagt en bijdraagt aan een hoge gebruikersbetrokkenheid. Dit succes onderstreept de kracht van innovatie, creativiteit, en het belang van design en gebruiksvriendelijkheid in digitale campagnes.
Deze campagne vliegt uit in 41 landen en maakt meteen een indrukwekkende start: in de eerste week na lancering trekt de landingspagina al 341.000 kijkers, en dat aantal stijgt naar 578.097 met een gemiddelde bezoektijd van 9 minuten - een topprestatie vergeleken met KLM's eerdere campagnes en andere game campagnes van LiveWall.
KLM vergroot het bereik via nieuwsbrieven en de KLM app, met vier verschillende edities in twaalf talen, en bereikt een open rate van 41,13% over 6.468.007 verzonden exemplaren. De promotie in de app genereert een click rate van 47% uit 134.300 impressies.
Om nieuwe klanten te werven, zet KLM social ads in met een bescheiden budget van 3000 euro, wat leidt tot 2,95 miljoen impressies verdeeld over platforms als TikTok, Instagram, Facebook, LinkedIn, en X (Twitter).