KLM Royal Dutch Airlines werd opgericht op 7 oktober 1919 en is de oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld die nog onder haar oorspronkelijke naam opereert. Vanuit thuisbasis Amsterdam voert de KLM-Groep sinds 2018 wereldwijd vluchten uit, met een vloot van 214 toestellen. KLM Royal Dutch Airlines behoort tot de vijf grootste luchtvaartmaatschappijen ter wereld. KLM is erg actief op het gebied van online campagnes en is geïnteresseerd in het in contact komen met (nieuwe) klanten. Hierom wenst KLM op een speelse manier nieuwe klanten in contact te brengen met het KLM Flight Network
In samenwerking met IceMedia ontwikkelde LiveWall de KLM souvenir challenge. Het doel van deze challenge is om de interesse van nieuwe klanten te wekken zodat zij het KLM Flight Network leren kennen. Iedereen kent ze, souvenirs. Ze zijn er in vele soorten en maten maar veelal zijn ze kenmerkend voor het land van herkomst. Een souvenir is een icoon voor een bestemming en spreekt vaak voor zich. Maar hoe bekend zijn de (potentiële) KLM klanten met souvenirs over de hele wereld?
De campagne wordt gelanceerd en beheerd via Campaign Designer, een digitaal content management systeem van LiveWall, waarin diverse stakeholders en markten samenwerken. Zij kunnen pagina’s van de campagne creëren en onderhouden.
De souvenir kennis van de KLM bezoekers wordt getest aan de hand van een souvenir quiz. Een serie van 5 souvenirs wordt aan de bezoekers voorgeschoteld. De bezoeker kan deze souvenirs vervolgens koppelen aan 3 verschillende locaties, waarvan 1 de juiste is. De gebruiker swiped door de antwoordopties en selecteert het volgens hem/haar juiste antwoord. Wanneer alle souvenirs aan de juiste locatie zijn gekoppeld, maakt de deelnemer kans op het winnen van 2 vliegtickets.
Naast de speelse en leuke interactie met het merk KLM, biedt de campagne ook de mogelijkheid om nieuwe aanmeldingen voor de nieuwsbrief te verkrijgen. Deze datacaptatie is een mooie bijkomstigheid van deze toffe engagement campagne.