Het activeren van een (sport)sponsorship is een cruciaal onderdeel van elke sponsorship-deal, vindt Wave-oprichter Erik van Mourik. Naast de traditionele vormen van activatie, ontstaan er ook steeds meer nieuwe en innovatieve manieren waarop sponsorships geactiveerd kunnen worden. Eén vorm is gamification.
Gamification is het gebruik van game-technieken en spelelementen om bijvoorbeeld gedrag te veranderen, betrokkenheid te creëren, gebruikers te motiveren en kennis over te dragen.
Populariteit
Meer dan 70% van de mensen in Europa speelt een of meerdere mobiele games. Hierbij heerst vaak het idee dat mobile-gaming vooral door jongeren wordt gedaan, maar niks is minder waar. 50% van de mobiele gamers is ouder dan 35 jaar. Gaming is dan ook met afstand de meest populaire categorie in de app-stores. Vooral de categorie “hyper casual games” is immens populair. Dit type game kenmerkt zich door een eenvoudige, maar toch enorm verslavende gameplay. Een aantal bekende voorbeelden van dit type games zijn bijvoorbeeld Candy Crush en Fruit Ninja.
Candy Crush
De populariteit van mobile-gaming biedt volop kansen voor marketeers om op een volledige nieuwe manier met ‘fans’ in contact te komen. De belangrijkste kansen op een rij:
1. Positieve merkassociatie
In mijn optiek is dit de grootste usp die mobile games bieden. In plaats van het pushen van de boodschap naar de consument (lees: irritatie) biedt gamification de de kans om een fun-experience te bezorgen aan de consument en zo een positieve merkassociatie te bewerkstelligen. Dit werkt omdat gamification menselijke emoties aanspreekt, die gekoppeld zijn aan een positieve gebruikerservaring. Hierdoor ontstaat er een positief gedrag en gebruikerservaring met het merk.
2 Mindset
Onderzoek toont aan dat mensen die een mobile game spelen, twee tot drie keer meer gefocust en engaged zijn t.o.v. mensen die door hun social media-timeline scrollen. Deze mindset zorgt ervoor dat jouw boodschap significant beter onthouden wordt door fans.
3 Relevantie
Het laten ontwikkelen van een eigen mobile game zorgt ervoor dat je in staat bent om een game te creëren die inhaakt op jouw dienstverlening of product. Zo vertel je op een unieke manier je merkverhaal, in plaats van een generieke activatie die net zo goed door ieder ander merk geclaimd had kunnen worden.
4 Data
Mobile-games zijn uitermate geschikt voor het verzamelen van data. Vaak worden games ingezet als winactie. Dit, in combinatie met de fun-experience, zorgt ervoor dat fans veel meer genegen zijn om hun data met het merk te delen. Ook opt-in rates liggen met 30-40% veel hoger dan de benchmark.
5 KPI’s
Mobile games zijn uitstekend in staat om in te spelen op de relevante KPI’s van een merk, afhankelijk van welke fase een merk zich in begeeft. Door de user-flow en de gameplay te tweaken, kan bijvoorbeeld de focus worden verlegd van een data-gedreven KPI naar meer brand building KPI.
Steeds meer merken zien de waarde in van mobile-gaming als een marketingtool en sponsoractivatie. Een mooi voorbeeld hiervan is McDonald’s, die tijdens het EK-voetbal van vorig jaar een Freekick-game in zijn app lanceerde, die duizenden spelers bereikte. Wil je meer weten over de inzet van een LiveWall team bij de ontwikkeling van jouw volgende game? Neem dan zeker contact op!
LiveWall inzetten voor engagement en gaming? Lees hier meer.
Meer LiveWall-blogs? Die lees je hier.