Kerst is de periode van het jaar waar iedereen reikhalzend naar uitkijkt. Een niet te missen feest om vrolijk en blij van te worden, herinneringen op te halen en tradities te eren. Als het gaat om kerst is Intratuin de absolute expert, een bezoek aan een Intratuin-vestiging is een feestje op zich. Intratuin heeft ons de uitdaging voorgelegd om een tranentrekkende en eigentijdse 360 graden campagne te lanceren die écht op de juiste emotie van het kerstmoment zit. Met als doel 'rumour around the brand' te creëren en Intratuin haar positie te claimen als dé mooiste kerst winkel van Nederland.
Kerst staat voor samen zijn en tradities. Tradities worden geboren en doorgezet, samen met je geliefden. Deze tradities komen niet zomaar tot stand, kortom: "Kerst creëer je samen". Naast een video commercial kunnen Intratuin-fans ook gebruik maken van een speciale webpagina om een persoonlijke kerstvideo te genereren en is er een compleet GIF sticker pakket te vinden via GIPHY. Verder komt de commercial op een bijzondere manier tot stand. Zo leggen we middels social media de Intratuin-fans een aantal keuzes voor en stemmen zij op de favoriete verhaallijn, want kerst creëer je samen!
Ter inspiratie voor het ontwikkelen van een nieuwe concept, kijken we naar Intratuin kerst commercials van voorgaande jaren. Daarin wordt een visueel verhaal vertelt zonder gesproken tekst. De commercial richt zich voornamelijk op warmte, liefde en saamhorigheid. Deze kernwaarden worden meegenomen in het ontwikkelde concept. De pay-off van de campagne is daarom: kerst creëer je samen.
Verhaallijn commercial
Om de commercial een verhaal te laten vertellen, is tijdens de conceptfase een verhaallijn opgesteld. Hieronder enkele snippets uit het script ter beeldvorming.
“We volgen een gezin in de Intratuin, de kar wordt gevuld met de mooiste kerstaccessoires. De perfecte boom wordt uitgezocht en gaat mee naar huis. We zien een auto shot, de boom tussen de stoelen door.”
“Eenmaal thuis is het tijd om de boom te versieren. De producten worden uitgestald en iedereen is druk in de weer met ballen, slingers en andere accessoires. We zien de moeder ondertussen op zolder een stoffig, oud doosje van een plank pakken. Ze veegt het stof weg en opent de doos: het zijn de speciale kerstballen van haar eigen moeder.”
“Tijdens het ophangen van de kerstballen laat het kind een bal kapot vallen. Tussen de scherven ziet de moeder een klein opgerold briefje liggen. Ze opent het briefje en reageert geëmotioneerd: het is een handgeschreven boodschap van haar moeder. Haar emotie verandert van een traan naar een lach.”
Storyboard tekeningen
Co-creatie
De commercial komt mede door Intratuin fans tot stand. Via social media worden de fans een aantal keuzes voorgelegd. Aan de hand van de keuzes wordt de favoriete verhaallijn verder uitgewerkt, want kerst creëer je samen!
Stickerpakket
Als klap op de vuurpijl lanceren we een branded GIPHY pakket. Daarmee kunnen brand-fans speciale Intratuin kerst stickers gebruiken in hun apps welke gebruik maken van GIPHY, zoals Instagram stories.
Persoonlijke kerstboodschap
Naast de commercial maken we de campagne compleet met een online activatie. Hiermee creëer je een eigen persoonlijke kerstboodschap. Via een branded campagnepagina kan iedereen een kerstwens schrijven en opsturen naar iemand die voor hem of haar dierbaar is. Deze persoon ontvangt een video met daarin de kerstboodschap.
Persoonlijk bericht
Het resultaat is een eigentijdse campagne met een mooie mix van online en offline. De commercial is hieronder te bekijken. De losse social snippets zijn hierboven te vinden. Om de authenticiteit van de commercial en de campagne extra kracht bij te zetten, is er gekozen om ook een behind the scenes video op te nemen. Deze is verwerkt in een snippet en is ook op te vinden op het social kanaal van Intratuin. De video snippet is hierboven ook te bekijken
2020
In navolging van de campagne van 2019 heeft Intratuin ook de vraag bij LiveWall Studios neergelegd voor het ontwikkelen van een nieuwe kerstcampagne in 2020.