Al bijna 70 jaar zorgt het Eurovisie Songfestival voor de nodige entertainment. Met miljoenen kijkers wereldwijd is het een van de meest bekeken en langlopende muziek evenementen ter wereld. Voor de Nederlandse delegatie, aangestuurd door AVROTROS, is het belangrijk om te blijven vernieuwen.
Daarom ontstond de vraag: hoe creëren we een verbindende ervaring voor kijkers van het Eurovisie Songfestival en verhogen we engagement gedurende het hele evenement?
De mobiele web-app biedt een dynamische en interactieve ervaring voor het beoordelen van de optredens tijdens het Eurovisie Songfestival. Gebruikers kunnen in real-time alle acts beoordelen op verschillende aspecten zoals het nummer, de zang, outfits, en een eindcijfer toekennen. De beoordelingen van je vrienden zijn direct zichtbaar dankzij de integratie van vriendengroepen, wat de betrokkenheid verhoogt.
Daarnaast beschikt de app over een quiz-module, waarbij elke show wordt vergezeld door een quiz en een leaderboard, zodat gebruikers kunnen strijden tegen hun vrienden binnen hun vriendengroep.
De resultaten van beoordelingen en quizzen kunnen eenvoudig worden gedeeld op sociale media via stijlvolle share cards, waardoor gebruikers hun ervaringen en prestaties met trots kunnen tonen aan hun netwerk.
Tijdens de halve finales van het Songfestival werden er al ruime 100k profielen en 25k vriendengroepen aangemaakt in de web-app. Wat helaas niet verder is uitgebreid, aangezien de tool tijdens de finale niet is ingezet in verband met het terugtrekken van de Nederlandse inzending tijdens de finale van het Songfestival.