Blog

Waarom kwalitatieve content cruciaal is voor een unieke online ervaring

Naar het overzicht
Waarom kwalitatieve content cruciaal is voor een unieke online ervaring

Bij het ontwerpen van een platform of app is het van cruciaal belang om zowel aandacht te besteden aan de User Interface (UI) als aan de User Experience (UX). UI is gericht op het visuele aspect en de manier waarop een gebruiker met het platform of de app omgaat, terwijl UX de algehele ervaring van de gebruiker omvat. Iedereen weet inmiddels dat een goed UI en UX design noodzakelijk is voor online succes. Dat hoef je niemand meer uit te leggen. Dit geldt helaas nog niet voor alles. 

Een vaak ondergeschoven kindje is de content. Opdrachtgevers denken hier vaak licht over: “we hebben alles al in een docje verzameld” of “we pakken aan het einde van het traject wel even een weekje om de nieuwe website te vullen”. In onze ervaring is dit iets waar altijd meer tijd in gaat zitten dan gedacht. Het komt dan ook regelmatig voor dat er richting de deadline te weinig tijd is om nog goed naar de content te kijken. Dit is zonde! Het gebruik van kwalitatieve content is namelijk van cruciaal belang om de gebruikerservaring te optimaliseren. We kijken hierbij niet alleen naar de tekst op een pagina, maar ook naar afbeeldingen, video’s, animaties en bijvoorbeeld het gebruik van AR/VR. Alles wat bij kan dragen aan die unieke ervaring die de bezoeker echt bij blijft. 

Content beperkt zich niet enkel tot content blokken. Zo kan een cookie melding ook creatief opgelost worden.

Kwalitatieve afbeeldingen

“1 beeld zegt meer dan 1000 woorden…” Beeld speelt een belangrijke rol in het verbeteren van de algehele gebruikerservaring. Kwalitatieve afbeeldingen kunnen een verhaal vertellen en de gebruiker helpen om de content beter te begrijpen. Smaken verschillen natuurlijk, maar over het algemeen zorgen hogere kwaliteit afbeeldingen voor een meer aantrekkelijke ervaring en een betere merkbeleving. Het is belangrijk om afbeeldingen te laten maken die passen bij de branding van het bedrijf en die een relatie tonen tussen de content en de organisatie. Wat wij vaak zien is dat het geweldige startpunt in design bij oplevering, na livegang steeds verder afzwakt door gebruik van slechte fotografie, mix van stockfoto’s, of niet relevante afbeeldingen in totaal verschillende stijlen. Dit is natuurlijk zonde en doet afbreuk aan de originele doelstellingen.

Binnen LiveWall hebben we zowel een development- als een studio core team in huis, die nauw samenwerken. Vaak kunnen we parallel aan de ontwikkeling van een nieuwe app, website of platform ook kwalitatieve content (tekst, video's, explainers, fotografie en afbeeldingen) produceren die de website en branding versterken. Omdat we hierbij nauw samenwerken met zowel onze opdrachtgever als de verschillende disciplines, creëert dit een gevoel van cohesie en geeft dit de gebruiker een betere merkbeleving. Deze combinatie tussen creativiteit en techniek onder één dak levert onze klanten dan ook vaak prijswinnende websites en campagnes op.

UX copywriting

Een ander belangrijk aspect van kwalitatieve content is UX copywriting. Dit houdt in dat de tekst op de website of app is geschreven met de gebruiker in gedachten. Het is belangrijk om de juiste taal en toon te gebruiken die past bij de doelgroep. Daarnaast is het belangrijk om korte en duidelijke zinnen te gebruiken om de gebruiker te helpen de content beter te begrijpen. Dit is vooral belangrijk bij Call-To-Action (CTA) buttons. Door duidelijke en korte zinnen te gebruiken, zal de gebruiker sneller geneigd zijn om de gewenste actie uit te voeren. Het label “Bestellen” of “Bestel direct” op een knop plaatsen kan bijvoorbeeld al een groot verschil in uitkomst en gevoel maken. Taal ontwikkelt zich voortdurend, net als je bezoekers. Het is dus belangrijk altijd mee te blijven ontwikkelen met je publiek. Door regelmatig met varianten van je teksten, kleuren en CTA’s te testen kun je valideren wat op dat moment het best aansluit op de doelgroep en je content hierop aanpassen.

SEO waarde

Kwalitatieve content heeft niet alleen invloed op de UX, maar het kan ook de SEO (Search Engine Optimization) waarde van de website of app verbeteren. Door kwalitatieve content te gebruiken die relevant is voor de doelgroep, zullen zoekmachines zoals Google de website of app als waardevoller beschouwen. Dit kan leiden tot een hogere ranking in de zoekresultaten en meer verkeer naar de website of app. Het is belangrijk te onderzoeken met welke vragen je doelgroep zit in de verschillende fasen van de klantreis en waar deze persoon op zoekt. Als jij met je content antwoord kunt geven op die vragen, dan scoor je hoog in de zoekmachines en trek je meer bezoekers naar jouw platform.

Conclusie

Het belang van goede content wordt nog niet altijd genoeg gezien. Kwalitatieve content is een cruciaal onderdeel van een platform of app en het verbetert niet alleen de UI en de UX, maar het kan ook de SEO waarde verbeteren. Door gebruik te maken van kwalitatieve afbeeldingen en UX copywriting, kan de gebruikerservaring aanzienlijk verbeteren en kan de branding van het bedrijf worden versterkt. Het is belangrijk om hier aandacht aan te besteden tijdens het ontwerpproces om een optimaal resultaat te bereiken. 

Wil je meer weten over hoe wij dit precies aanpakken in onze projecten, of gewoon eens wat concrete voorbeelden zien van hoe wij content met techniek combineren…laat dan van je horen en we nemen snel contact met je op!

Waarom stoppen met lezen? Dit artikel vind je mogelijk ook interessant:

Een Introductie tot generative AI

Meer weten Neem contact op

Sluiten
Je naam
Je dient je naam in te vullen
Email
Je dient een geldig e-emailadres in te vullen
Bedrijfsnaam
Bericht
Je dient een bericht in te vullen

Bedankt voor je bericht 💪

We hebben je bericht ontvangen. We zetten ons schap om je vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.
LiveWall is je digitale bureau. Met een team van content ontwikkelaars, designers, app developers, webdevelopers en webdesigners maken we high end digitale producten.