Sportevenementen zitten vol met leuke en interessante interacties. Je bent er natuurlijk om je favoriete club of atleet te zien en te ondersteunen. Dat kan een voetbalwedstrijd zijn, een autosport race of een basketbalwedstrijd. Daarnaast zijn er vaak leuke side-evenementen die de ervaring verrijken. Een daarvan is de bekende fancam, waarbij bezoekers op een groot scherm in beeld worden gebracht door camera's langs het veld. Daar hebben wij een nieuwe variant op verzonnen. Lees in dit blog over onze FanCam tooling en de werking ervan.
Wat doet de FanCam?
De FanCam zet de grootste fans van een evenement in de schijnwerpers. Stel je een voetbalwedstrijd voor tijdens de rust. Je wacht op de tweede helft. Dit kwartier biedt extra interactie met andere bezoekers in het stadion. De FanCam toont dan een QR code op een groot LED scherm in het stadion. Mensen die deze code scannen, delen hun camera en wachten af of ze op het grote scherm verschijnen. In de regiekamer van het stadion kiest men een aantal personen die live op het scherm komen. Bevestiging volgt en de gekozen video’s spelen af voor iedereen op het grote scherm. Sommigen zien dus hun eigen video live op het grote scherm!
De technische uitdaging
De FanCam stuit op uitdagingen tijdens de ontwikkeling. Hoe beheer je bijvoorbeeld 10.000 videostreams en kies je een selectie voor de stadionschermen, vooral als de internetverbinding door de mensenmassa niet optimaal is?
De FanCam omgeving bestaat uit drie delen:
SFU Mediaserver - Deze server distribueert mediabestanden naar de front-end applicaties. Met een Mediasoup module in Node.js distribueren we mediafeeds snel en efficiënt. Mediasoup, gebaseerd op WebRTC, maakt real-time communicatie mogelijk via browsers en apps, zonder extra plugins. Gebruikers videochatten, bellen, delen bestanden en streamen live met een WebRTC-compatibele browser zoals Chrome, Firefox of Safari. Deze setup zorgt voor communicatie met alle verbonden telefoons. Om problemen te voorkomen met te veel verbindingen, zet men mensen eerst in een wachtrij. Daaruit kiest men 16 mensen die met de server verbinden. Hun video feeds gaan naar het admin panel en dan naar de stadionschermen.
Administrator front-end - Deze front-end geeft de beheerder controle over welke video’s op het grote scherm komen. De admin ziet 16 streams en kiest er een of enkele om te tonen. Zo filtert en plaatst de beheerder interessante feeds in de wachtrij.
Scherm publicatie front-end - Dit is de laatste stap: het publiceren van video feeds van stadionbezoekers. Er is een speciale front-end omgeving voor verbinding met diverse media outputs. Hier genieten bezoekers van de interactie die de FanCam biedt.
Goede combinatie met evenementen
In tegenstelling tot de traditionele vaste-camera setup van de kiss-cam, die selecteert uit aanwezigen in de buurt, stelt de FanCam technologie individuele deelnemers in staat om hun eigen media in te zenden. Deze aanpak verhoogt de schaal van interactie en vergroot de kans op een persoonlijke ervaring. Het resultaat is een verhoogde betrokkenheid van het publiek en een dynamisch element tijdens natuurlijke pauzes in het programma.
De technische uitdagingen, zoals het beheren van duizenden potentiële videostreams in een omgeving met beperkte bandbreedte, zijn niet triviaal. Het succes van de FanCam berust op robuuste technische oplossingen die zorgen voor een soepele en continue werking, zelfs onder de veeleisende omstandigheden van live-evenementen.
Conclusie
FanCam breidt de traditionele interactieve ervaringen zoals die bekend zijn van de kiss-cam uit met een meer inclusieve en technologisch geavanceerde benadering. Het staat voor een innovatieve stap in de evolutie van publieke betrokkenheid bij live-evenementen, waarbij het gebruik van real-time media-uitwisseling een nieuwe dimensie toevoegt aan de bezoekerservaring. De integratie van FanCam bij evenementen belooft een verrijking voor zowel de deelnemer als de organisator, en belichaamt de volgende generatie van publieke interactie in de digitale tijd.
Dus de volgende keer dat je bij een evenement bent en de FanCam ziet, doe mee! Je wordt misschien wel de ster van de show, al is het maar voor even.