Zó breng je informatie over aan je doelgroep
De beste manier om informatie over te brengen aan je doelgroep? Gebruik een explainer! Dit zijn handige uitlegvideo’s die je inzet om jouw doelgroep te informeren. Ze geven namelijk perfect antwoord op de vragen waar je doelgroep mee zit. Wil je weten wat voor mogelijkheden een explainer je kan bieden? Lees snel verder, of bekijk onze explainer over explainers.
Explainer video’s: wat zijn het?
Een explainer is een uitlegvideo, waarin een (vaak) complex onderwerp op heldere, beknopte en krachtige wijze wordt uitgelegd aan de kijker. Explainers zijn ideaal voor mensen die snel antwoord willen op ingewikkelde vragen. Het grootste voordeel is dat je er eigenlijk alle kanten mee op kan: van het uitleggen van een ingewikkeld concept, product of dienst tot het verhelderen van je merkverhaal. Je opties zijn eindeloos! Daarnaast geven explainers je conversie een flinke boost én zorgen ze ervoor dat bezoekers tot wel 2x langer op je website blijven.
Klinkt goed, toch? Onze collega Marc vertelt je hieronder meer over explainers.
Waarom kiezen voor een explainer?
Explainers zijn enorm populair. Uitleg- en how-to video’s vallen onder de meest bekeken online videocontent. Dit komt doordat ze antwoord geven op de groeiende behoefte aan snelle en makkelijk te begrijpen informatie. Wist je dat onze hersenen visuele elementen wel 60.000 keer sneller verwerken dan alleen tekst? Dit maakt dat videocontent de snelle, nieuwe manier van efficiënt communiceren én uitleg geven aan je doelgroep of klant is.
Tips & tricks voor een sterke explainer
Wil je een goede explainer maken? Om de aandacht van je kijker te behouden, heeft de inhoud van je video een aantal ingrediënten nodig. We leggen het je uit! 👇
Less is more
De concentratiespanne van je kijkers? Die is korter dan je denkt. Bezoekers van videocontent haken vaak na de eerste paar seconden al af. Ben daarom kort en krachtig, breng je onderwerp meteen aan bod en bereid een sterk script voor.
Zorg voor een sterke spreker
Presenteren is een vak op zich. Kies daarom voor een presentator (of voice-over) die jouw verhaal sterk kan verwoorden én aansluit bij jouw organisatie. Plaats de presentator in een frisse studio-setting. Zo breng je de boodschap van je video direct over en breng je herkenbaarheid in je video’s.
Maak het visueel aantrekkelijk
Het oog wil ook wat! Maak daarom gebruik van graphics en animatie in je explainer. Zo val je op tussen alle beschikbare content én houd je de aandacht van je kijker langer vast.
Bekijk onze explainers
Explainervideo Achmea
Explainervideo Zorg van de Zaak
Het maken van een explainer video: dat doe je zo 👇
Een explainer video is dus de ideale manier om informatie uit te wisselen met je doelgroep of klanten. Ook bij LiveWall gingen we aan de slag met het ontwikkelen van explainers. Hoe we dat deden? Let’s explain!
Stap 1. Bepaal de boodschap
Een goed begin, is het halve werk. Voor we beginnen met de opnames, brainstormen we eerst over de kernboodschap. Voor welk bedrijf is het, wat is de tone of voice en welke informatie is nu écht cruciaal om te vertellen? Gaat het over de visie van het bedrijf, of is het een uitlegvideo over een bepaald onderwerp? Op basis van deze informatie, bepalen we de boodschap achter de video.
Stap 2. Schrijf een script
Is de boodschap helder? Dan beginnen we met het schrijven van een pakkend script. Met dat script brengen we de boodschap over naar de kijker, maar zorgen we ook dat de presentator houvast heeft.
Stap 3. Actie!
Script klaar, presentator in de startblokken? Tijd voor actie! Voor de opnames van explainers gebruiken we een studioruimte, mét greenscreen en autocue. Een green-screen is ideaal, omdat je na de opnames kiest welke achtergrond de explainer pas écht laat knallen. Hier heb je dus alle vrijheid in!
Stap 4. Gebruik motion graphics
Last, but not least: het editen van de video en het toevoegen van animaties of motion graphics. Een goede explainer is namelijk niet alleen informatief, maar óók visueel aantrekkelijk om naar te kijken. Zo zet je je boodschap kracht bij en vrolijk je je video een flink stuk op. Onze animatoren en motion graphic designers zorgen ervoor dat je kijkers de aandacht bij jouw video houden!
Een explainer maken?
Zo zorg je dus voor een pakkende explainer. Wil je ook een explainer voor jouw organisatie? We kijken graag met je mee!