Blog

5 BeReal Marketingtips

Naar overzicht
5 BeReal Marketingtips

Voordat jij als marketing manager, marketeer, content creator of social media-specialist verzucht dat je ‘geen tijd hebt voor weer zo’n social media-foto-app’, moet onze Marketing Lead Sanne Stenvert iets kwijt:

1) Wat BeReal je leert over content maken;

2) Voor welke marketingdoeleinden je de app zou kunnen inzetten;

Dit artikel start met een overzicht over wat BeReal is, scroll verder voor 5 tips om BeReal in te zetten binnen jouw mediamix.

Een beetje mediamanager heeft met Instagram, Facebook, TikTok, Twitter én een eigen website meer dan feeds om doorheen te scrollen. Wat je daar voornamelijk ziet, zijn de gelikte advertenties, ge-edite foto’s en gefilterde video’s. Maar met de opkomst van BeReal laat je de filters achterwege.

Wat is BeReal

BeReal is opgericht door voormalig GoPro-werknemer Alexis Barreyat en de Fransman Kevin Perreau. Het duo lanceerde BeReal in 2019 als ‘een unieke manier om authentieke verhalen te vertellen en om te ontdekken wat jouw netwerk in het dagelijks leven doet.’ Een uniek idee? Niet helemaal: de anti-social app ‘Minutiae’ probeerde hetzelfde trucje in 2017 en tien jaar geleden was het Nederlandse fotodagboek ‘Room for Thought’ in opmars. Feit was dat deze apps moesten concurreren met de filter-trend en opkomst van influencers die toen gaande was, waar er nu juist een tegenbeweging ontstaat; jongeren verlangen naar echtheid en authenticiteit. ‘NGL’ (Not Gonna Lie) is niet voor niets de meest recente Instagram-trend.

Hoe werkt het

1. BeReal vraagt je 1 keer per dag om een foto te posten (‘Time to be real!’). Deze wordt met de voor- en achter-camera van je telefoon gemaakt;

2. Je krijgt hier 2 minuten de tijd voor;

3. Je deelt de foto met je vrienden, of met de hele BeReal-community op de feed;

4. Je kunt een bericht of gepersonaliseerde emoji onder iemands bericht plaatsen;

5. De foto’s worden na 24 uur weer van je feed verwijderd, of eerder, wanneer het tijd is voor een nieuwe BeReal.

In de praktijk betekent dit dat je geen tijd hebt om je gezicht te contouren, of om andere kleren aan te trekken. Dit betekent ook dat als je brak op de bank ligt, je iets moet posten. Of wanneer je aan het sporten bent. Of wanneer je in de rij staat voor de dagelijkse boodschappen. Jouw vrienden ontvangen de notificatie op hetzelfde moment, waardoor je een inkijkje krijgt in ieders leven. Je eigen, geposte BeReals blijven beschikbaar als herinneringen in een kalender.

Tips & tricks

Is er dan geen manier om dit spontane BeReal-moment te omzeilen? Natuurlijk wel. Je kan de notificatie negeren en later iets posten. Weet dan wel dat je volgers kunnen zien dat je later hebt gepost. Wil je niets posten? Ook goed! Maar de dagen dat je niets post, is het ook niet mogelijk om de posts van anderen te zien op de feed. En een BeReal verwijderen? Dat kan. Maar wel maar één keer. Iedereen kan een foto retaken, maar dan zien anderen wel hoe vaak je erover hebt gedaan. BeReal doet dit om er zeker van zijn dat hun gebruikers de app niet alleen maar downloaden om te lurken, maar dat ze ook meedoen.

Stijgende populariteit

Sinds dit jaar stijgt de BeReal-app enorm in populariteit. Vooral jongeren (de app is te gebruiken vanaf 13 jaar) kunnen zich vinden in een authentieke feed, in plaats van een samengestelde tijdlijn vol bewerkte content. Hoewel de app sinds 2019 bestaat, komt 65% van de downloads uit dit jaar, mede dankzij een betaalde awareness campagne op universiteitscampussen. In maart werd de app ruim 2 miljoen keer gedownload. De grootste groep gebruikers is Generatie Z, maar ook een grote groep millennials maakt deel uit van de users. In de AppStore scoort BeReal op dit moment een hoge 4.7 sterren; het is één van de meest gedownloade apps van het moment.

BeReal inzetten voor marketing

BeReal - en daarmee de trend om snel, transparant en authentiek te posten - kan een uitdaging zijn voor social media-marketeers. Want hoe werk je aan je merk op een app waar paid advertising niet is toegestaan en waar je niet weet wanneer je mag posten? 

3 redenen om dit social media platform toch in de gaten te houden:

1. First!

Op dit moment zit BeReal nog in een experimentele, snelgroeiende fase. Door nu te starten, ben je één van de eersten, zo niet het eerste NL-merk in de BeReal-feed. De feed is (nog) niet te druk én wordt (nog) niet gevuld door advertenties. 

2. Weinig werk

Ook geeft de app je de mogelijkheid om je bedrijf of merk zo authentiek mogelijk neer te zetten, met een stuk minder middelen dan je nodig hebt voor andere platformen. Er is geen tijd nodig voor high quality content of het editen van media. 

3. Zet de authenticiteit door

Draag de authenticiteit en echtheid die je op BeReal wegzet, ook op andere platforms uit; je kan BeReal syncen met Instagram, zodat de foto ook als story wordt geplaatst. 

Voorbeeld

Chipotle, de restaurantketen uit de VS die sowieso bekend staat als early adapter, zette BeReal in april in voor haar marketing. Het restaurant postte een  herbruikbare promocode in beperkte oplage op de app, gewoon geschreven op één van hun paper bags. Vier dagen lang kregen de eerste 100 klanten die de code in het restaurant of online gebruikten, een gratis voorgerecht. 

Het inzetten van BeReal

Allereerst: BeReal is er niet voor iedereen. Bedenk eerst of dit platform de manier biedt om jouw doelgroep echt te bereiken. Is dat zo? Dan geven we je 5 manieren om BeReal in te zetten binnen je social media-strategie:

1. BeReal voor je employer brand

Authenticiteit doet het geweldig goed voor je werkgeversmerk. De foto wordt bovendien op de juiste locatie geupload, zodat je doelgroep je goed kan vinden. Laat iedere dag een andere stagiair of medewerker een écht moment uit zijn of haar dag delen en vertel erover in de caption. Vooral wanneer je een jongere doelgroep werft, sluit je hiermee aan op haar belevingswereld. 

2. BeReal voor je event

Het gebruik van die coördinaten doet het ook goed voor het promoten van jouw event of festival. Let wel op; als je niet wil laten zien waar je als bedrijf op dat moment post, kan je het tonen van de coördinaten uitschakelen.

3. BeReal voor producten

De doelgroep van BeReal is het gewend om dagelijks kleine brokjes content te ontvangen. Highlight iedere dag een andere feature of optie van jouw product of service (en zorg ervoor dat je jouw product bij de hand hebt).

4. BeReal voor brand awareness

Laat de doelgroep praten over jouw product of dienst en switch op BeReal naar een brand awareness-strategie. De grote, betaalde influencers verliezen hun zeggingskracht bij de jongere generaties, authenticiteit en echtheid krijgen de voorkeur en daar is BeReal perfect voor. Let op: probeer de verleiding om een gepolijst verhaal te vertellen, of de hele tijd volledig on-brand te blijven te weerstaan!

5. BeReal behind the scenes

Geef jouw fans een uniek en echt kijkje achter de schermen in real time. Geef je publiek een reden om met je om te gaan en in je te geloven. Het jongere publiek zoekt namelijk humanisering, humor en eerlijkheid van merken.

En onthoud bovenal dat BeReal een veilige, eerlijke ruimte is voor de gebruiker. De generatie Z ziet meteen wat authentiek is en wat niet; een goede strategie met het vermogen transparant te zijn, is daarom key.

What you see, is what you get

Hoe populair de app wordt en zal blijven? Niemand kan het zeggen. TikTok leek mij drie jaar geleden ook een tijdelijke trend, nu ben ik verslaafd (lees daarover mijn vorige blog). Wellicht gaat BeReal de Clubhouse-kant op: met een korte storm van populariteit en vervolgens radiostilte. Het is te vroeg om te zeggen of de echtheid het wint van de views, de likes en de fame van TikTok en Instagram. Daar als je op dit moment wil communiceren met de laatste generaties: wees dan eerlijk, rauw en open; ook over de zwakke punten van je merk. Vergt dat wat aanpassingsvermogen? Jazeker. Maar zou een authentieker web nou echt zo erg zijn?

Let’s Be Real

Benieuwd naar BeReal? Hier vind je de link naar de App Store en hier naar Google. Wij zijn er zelf ook te vinden! https://bere.al/livewall

Op zoek naar de ultieme mediamix? Neem contact op met LiveWall voor jouw mediastrategie. Van one-off campagnes to volledige ontzorging met always-on content.

Meer lezen? Hier vind je alle LiveWall Blogs.

SLUITEN
Volledige naam
Je dient een naam in te vullen
E-MAILADRES
Je dient een geldig e-mailadres in te vullen
Bedrijfsnaam
BERICHT
Je dient een bericht in te vullen

Bedankt voor je bericht! 💪

We hebben je bericht ontvangen. We zetten ons schap om je vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.
LiveWall is je digitale bureau. Met een team van content ontwikkelaars, designers, app developers, webdevelopers en webdesigners maken we high end digitale producten.