Blog

8 digitale innovaties in Employer Branding

Naar het overzicht
8 digitale innovaties in Employer Branding

Digitale innovatie heeft effect op hoe en waar je werknemers zoekt én vindt. In plaats van een vacature in de krant, plaatsen we alles nu online. Maar hoe kan je als HR-manager hierin innoveren? En wat voor effect hebben digitale middelen binnen employer branding en HR? Online marketeer Leyla Aydin geeft je alle antwoorden!

Door mee te gaan met trends en nieuwe technologie, speel je in op je doelgroep en lever je de beste customer journey. LiveWall is gespecialiseerd in (online) arbeidsmarktcommunicatie. In dit blog tonen we 8 digitale tools om jouw werkgeversmerk naar een hoger niveau te brengen.

1. Digitale onboarding

Een goede onboarding zorgt ervoor dat kandidaten met de juiste verwachtingen starten. Digitale tools helpen je HR-afdeling bij een goed onboarding proces.  

Een goede onboarding start bij een warm welkom en duidelijke informatie. Zo introduceerde de grootste Kinderopvang van Nederland: Partou, een persoonlijke onboarding tool voor een prachtige customer journey. In de tool loopt je persoonlijke digitale buddy jou door alle sollicitatie-stappen heen.

2. Maak het persoonlijk

Nu de markt een tekort aan werknemers heeft, zoeken bedrijven manieren om zich te onderscheiden. Bijvoorbeeld via hyperpersoonlijke communicatie. Hiervoor kun je gebruik maken van CRM (customer relationship management)-data, bijvoorbeeld namen of andere klantgegevens.

Geef de nieuwe werknemer een persoonlijk welkom, zoals Randstad dit doet bijvoorbeeld. Meer dan 60.000 Randstad-flexmedewerkers ontvangen iedere maand een persoonlijke verjaardagswens of welkomstvideo. Deze video’s worden automatisch gegenereerd via onze servers. 

3. Gebruik interactieve tools en testen

Online zelftesten of keuzetesten helpen kandidaten wanneer ze meer willen leren over de organisatie en of deze bij ze past.

De Efteling deed dit met een interactief werken-bij-platform voor potentiële medewerkers. Het platform wordt versterkt door een interactieve video en korte teasers. In de video vertellen medewerkers over hun baan en wat het zo leuk maakt om te werken bij de Efteling. De kijker tagt interessante functies in de video en komt vervolgens op een landingspagina met bijpassende vacatures.

4. Solliciteren via WhatsApp

Digitalisatie zorgt voor nieuwe sollicitatieprocedures. Vooral jongeren solliciteren graag via WhatsApp; dit is snel, toegankelijk en maakt het het makkelijker om het eerste contact te leggen.

Kruidvat waagde de sprong met WhatsApp, zo wil de drogisterijgigant de jongere doelgroep de kans geven om te solliciteren op een manier die voor haar fijn is. Door de snelle manier van communicatie, stijgt het aantal sollicitanten.

5. Online recruiting events

Online events, zoals webinars en livestreams zijn sinds COVID-19 volledig geïntegreerd en geaccepteerd. Een onderdeel van je onboarding kan natuurlijk bestaan uit één of meerdere (online) events. Bij LiveWall zetten we interactie voorop. Tijdens een online recruiting event kunnen potentiële werknemers op een snelle en toegankelijke manier meer te weten komen over de organisatie. Dit doet Tilburg University bijvoorbeeld tijdens de Open Dagen, voor potentiële studenten.

6. Content automatiseren

Het maken van vacature-content duurt vaak lang. Vooral wanneer je werkt met verschillende platforms, verschillende mediaformaten, internationalisering (andere talen) en andere markten die je moet bedienen.

Dat kan beter! Bij LiveWall werken we veel met formats om de contentproductie te versnellen, zonder de volledige creatieve vrijheid weg te nemen.

7. TikTok inzetten

Het inzetten van social media draagt bij aan je employer brand, hier krijgen de kandidaten een beeld van jouw organisatie. Vergeet niet: ieder platform heeft haar eigen kenmerken. 

Tiktok is het snelst groeiende platform ter wereld en niet alleen meer bij de jongere generatie. Video staat voorop en het is zaak om snel, eerlijk en actueel te handelen.

LiveWall is mediapartner van TikTok Nederland. Voor de jonge doelgroep van Kruidvat bijvoorbeeld, werkten we samen met TikTok aan de juiste strategie.

Lees ook ons blog met 5 redenen waarom wij van TikTok houden.

8. Gamification

Activeer je medewerkers of toekomstige medewerkers met gamification. Games zijn enorm populair en dragen bij aan de engagement met je merk. Lees er alles over in ons blog 'De kracht van gamification'.

Over LiveWall

LiveWall is een digital agency en maakt alles wat jij nodig hebt voor jouw digital marketingstrategie of online platforms. Wij creëren, innoveren en kunnen jou verder helpen met jouw werkgeversmerk en recruitment proces. Wil jij je organisatie naar een hoger niveau tillen? LiveWall helpt jou met employer branding. Wij maken van ideeën realiteit, dus neem gerust contact met ons op!

LiveWall inzetten voor jouw employer brand? Lees hier meer!

Meer LiveWall Blogs? Die lees je hier.

Meer weten Neem contact op

Sluiten
Je naam
Je dient je naam in te vullen
Email
Je dient een geldig e-emailadres in te vullen
Bedrijfsnaam
Bericht
Je dient een bericht in te vullen

Bedankt voor je bericht 💪

We hebben je bericht ontvangen. We zetten ons schap om je vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.
LiveWall is je digitale bureau. Met een team van content ontwikkelaars, designers, app developers, webdevelopers en webdesigners maken we high end digitale producten.